26 august 2016

Bodø-sokker

Da skal dere få se på de nye Bodø-sokkene jeg har laget mønster til og strikket.
Bodø er jo (som alle vet) en fin by, og da nytter det ikke for oss som bor her å gå rundt i de gamle "håsslæstan" lenger. Fint ska' det vær!

Bodøsokker
Jeg har jo tenkt på det lenge. Og planlagt i det vide og brede, tenkt på hva som skal være med på en typisk Bodø-sokk. Ikke det at vi har så mye spesielt som andre steder ikke har. 
Jeg måtte sette meg ned og lage en skisse over noe av det som byen rommer:

Skisse Bodøsokker
Grundig research må til, synes jeg.
Mye av det som er i skissen var bare å eliminere med det samme, blekksprut og maneter er det jo overalt, og ikke noe man går rundt og tenker på til daglig. Vrengte paraplyer har vi i fleng, men det er jo ikke noe å skryte av, tvert imot!  Det som gjenstår er havørn og måse, F-16, hus, båter og bølger.

Riktignok flytter alle F-16 fra oss snart, men de fikk være med som historisk innslag - for fremtiden.

Bodøsokker

For å få plass til alt ble ikke sokkene like, men iallfall akkurat like store.

Sokkene i damestørrelse har jeg strikket i et nydelig garn som heter Arwetta, det er super godt å strikke med og maskene blir jevne og fine.
Bølgemønstret foran på tåa kan gjentas til foten er passe lang før avfelling, så kan man få perfekt lengde på foten.
Til herrer strikkes sokkene i Sterk fra du store alpakka - det er også et herlig strikkegarn som er mykt og sterkt på en gang.

Bodø
Nå blir jo dette litt sånn der fine sokker som man skal ta godt vare på, kanskje ha dem på mens man "fintrør"(spaserer) langs moloen en søndag. Skal du springe på Børvasstindan og trenger noe varmt i støvlene kan du heller finne fram de gamle håsslæstan....

Hvis du vil ha mønster til Bodø-sokker er de like rundt hjørnet, i nærbutikken.
Og hvis du vil kjøpe både mønster og anbefalt garn, og samtidig studere sokkene live, besøker du Husfliden i Bodø, midt i Storgata.

 

Man skal ikke stikke under en stol at vi av og til har kjent den stramme lukten fra sildojefabrikken når vi har fintrødd i Storgata i Bodø.
 Alle medaljer har desverre en bakside.
Jeg har gjemt de råtne sildebeina på baksida av leggen.

7 kommentarer:

  1. Så flotte ! Og samtidig sjovt at se dine skitser og høre om dine forberedelser :)

    SvarSlett
  2. Hilsen til deg til Bodø... deilig sokker mønsteret.
    Fantastisk ha du laget. Gratulerer.
    God helg fortsatt ønsker Viola

    SvarSlett
  3. Wow så lækker....ja det der e finlæsta!

    SvarSlett
  4. Så flotte sokkar med eit fantastisk mønster :)

    SvarSlett
  5. Så flotte sokker du har "komponert". Nesten så jeg hører måkeskrikene :)

    SvarSlett
  6. Kjempefine sokker. Synd man ikke er fra Bodö.... :-)

    SvarSlett
  7. Har heldigvis ei datter som studerer i Bodø, så da måtte jeg bare strikke disse 😄

    SvarSlett