01 juli 2013

Strikk en liten kubæsj

Nå skal dere få se på litt sol - og - sommerstrikk. Ja jeg festet de siste trådene i dag og laget et lite broderi... men først må dere se på en lur oppfinnelse jeg gjorde i morges.

Her skulle jeg kose meg ute i sola, med trådfesting og reiseradioen. Men den herlige sommerbrisen stakk av med alle trådendene mine, og strødde dem nesten som snø ut over grønnsakbedet til naboen. 
Derfor fant jeg opp en nyttig liten gadget, en "ruskeboks for trådfesting utendørs i sommerbris". Burde tatt patent på den!
Man tager nemlig en tom liten beholder, litt plast og en gummistrikk. Fest plasten over åpningen med strikken, lag en liten perforering og vips! Nå kunne jeg arbeide videre i fred, uten en tråd. På avveie.

Hva jeg har strikket? Jo, det startet med at jeg skulle passere hylla med mor Aase bomullsgarn  på Rema 1000.  "Sommerlig", tenkte jeg, og så tenkte jeg "ku", og så kjøpte jeg garnet. Og det angrer jeg ikke på, for det var skikkelig godt garn å strikke av i sommervarmen. Og det passet til kugenser! 

Se her, ferdig i kveldinga. Denne er i størrelse 1 år, og jeg har tenkt å lage den i størrelse 2 år og 4 år også. Må bare teststrikke, så kommer vel det ut et mønster. Og denne passer like godt til gutter og jenter, særlig til gutter fordi de er vel helt uten klær nå som alle strikker og hekler av de søte sommerkjolene som er så populære.



Jorull er meget skeptisk til baksiden av genseren, målløs, faktisk! Hun mener at det går ikke an å lage strikkemønster med kubæsj på...  Men hun innrømmer at det kan være lurt å ha noe å skylde på dersom det skulle oppstå litt rar lukt fra baksiden av barnet.




32 kommentarer:

  1. Fryktelig søt! En liten stund lurte jeg på hvor kubæsjen hadde gjemt seg, men der var den!

    SvarSlett
  2. Så morsomt! Denne var herlig! Hadde jeg hatt en 1-2-3 åring i nærheten hadde jeg ikke klart å holde meg unna denne her :-) Trenger du en teststrikker så har jeg jo en unnskyldning! :-D

    SvarSlett
  3. Kjempesmart ruskeposestativ. Den kopierer jeg gjerne. Nydelig og morsom genser med kubæsj.
    Like no kuene best :)
    Sommerklem:)

    SvarSlett
  4. Denne var delikat ;) får lyst å strikke

    SvarSlett
  5. Denne skal eg strikke til lille Alfred'n min når mønsteret kommer i salg:-)

    SvarSlett
  6. Så utrolig artig! Denne skulle jeg hatt da jeg vokste opp med et kujorde som nærmeste nabo....evt en god ide til en skikkelig by-unge:)

    SvarSlett
  7. Hei for en fantastisk genser!! Strålende med kubæsj!!:-) det mønsteret vil jeg gjerne få kloa i!!:-) Anne Kari

    SvarSlett
  8. Så fin genser! Det grønne, friske gresset pyntet opp ilag med kuene :) smart ruskekopp! :)

    SvarSlett
  9. Kjempefin :) Hvor i all verden får du alle gode ideer fra?

    SvarSlett
  10. Artig genser, veldig sommerlig med gress og kuer :)

    SvarSlett
  11. Oi, så fiiiin!! Hyl ut om du trenger teststrikker ja, ellers e d bare å smøre sæ m tålmodighet å vente på mønster..

    SvarSlett
  12. Heisann!
    Kjempefin genser! Med de søte prikkete kyrne , blir kubæsjen søt den også. Artig. Denne blir garantert populær.
    Berit

    SvarSlett
  13. Et lite kunststykkes synes nå jeg.
    Fantastisk morsomt og sikkert til glede for mange små !

    SvarSlett
  14. Gjett om eg glede meg til mønstret kommer,har et lite farmorgull som nok blir veldig glad for en sånn ;-)

    SvarSlett
  15. Kjempekul. Den vil eg tru blir populær :)

    SvarSlett
  16. Du skriver så godt. Herlig. :)
    Neste vår har jeg en ett-åring å strikke til, det kan jo bety det kan bli en kugenser etterhvert. :)

    Ikke greit med garnstumper på avveie, spesielt ikke når de fyker over til naboens grønnsakbed. Det kunne blitt litt vel ullent i salaten.

    SvarSlett
  17. Søte skjønne Muffin og Jorull <3 <3 er det rart jeg er glad i dåkk??
    Mye nytt på bloggen, syns dåkk ikke synd på meg som er så sjelden på nett?
    Opererer med en dårlig mobil, de fleste dagene.... og ikke data :)

    Gleder meg til ULLGARNstrikk!!! :) kuer og kubærsj......og hjerter!

    Klemmmmmz fra Nunne....

    SvarSlett
  18. Så søt! Og det er nå nærmest en naturlov; der det finnes ku finnes det "kuruker" :-)

    SvarSlett
  19. Fyyyy tuuuusan kor fin den va. Æ ska vær den første som kjøpe mønsteret !!!

    SvarSlett
  20. Du er utrolig hærlig.......

    SvarSlett
  21. Kjempesøt genser!! Du er så utrolig flink til å lage mønstre og strikke søte, flotte og fristende plagg. Fortsatt god sommer. Smart ruskeboks forresten.

    SvarSlett
  22. Så artig innlegg- og for en flott ku-genser! Du er jammen kreativ! :-)

    SvarSlett
  23. Sååå artig kugenser :) Nydelig !!!

    SvarSlett
  24. Utrolig kul! Hva du finner på :) Akkurat midt i blinken for den aldersgruppen.
    :) Herlig!

    SvarSlett
  25. Ku-bærsj+genser!!! Fantasien din er ikke noe å si på. Rååååkul. Siw.

    SvarSlett
  26. Love it, denne skal jeg virkelig strikke, håper på en genser med Jorull og snart, mine unger og barnebarn bare elsker votter, sokker og luene dine. Glede til å ta fatt på denne, har barnebarn på 3 år så da er det bare å smøre seg med tålmod...=D

    SvarSlett
  27. Den är fantastisk! Jag skulle gärna vilja sticka en, men kan inte se att det har kommit ut något mönster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Mønstret ligger i nettbutikken
      ( http://joridweb.com/butikk/ ) og heter veslekua genser.

      Slett
    2. Oj, förlåt! Jag tittade bara på Ravelry. Tack för svaret!

      Slett