07 november 2012

Ferdig i tide

Akkurat ferdig i tide til strikkeklubben!
Ikke det at det var noe mål i seg selv, men det er godt å ha noen små tidsrammer å holde seg til.
 
Genser i hønsestrikk
I det siste har jeg strikket myke, fargerike småplagg som var ment som julegaver. Og som jeg nesten kunne forutsagt, jeg ble lei av å strikke de småplaggene lenge før det innkjøpte garnet var brukt opp.
Dessuten hadde jeg lyst på en ny genser, og mine øyne falt nettopp på det julegavegarnet.
Genseren er typisk "hønsestrikk" der mønsterbordene blir oppfunnet etter hvert.  Og ja, jeg har tenkt å gå med den! Den er varm og myk og ikke så vid at man ikke får på seg utejakka. Og et høvelig plagg å ha på i strikkeklubben.

Jeg har tidligere nevnt strikkeklubben, og flere har sendt mail og spurt hvordan vi gjør det med mat og ellers.  Svaret er at vi gjør det veldig enkelt! Klubben holdes annen hver uke, og møtene har vi sånn omtrent på omgang. Vi har ikke flere medlemmer enn det er plass til i sofakrokene til hver enkelt. Møtene avtaler vi på facebook der vi har opprettet en gruppe bare for oss.

Mateserveringen er opp til den som er vertinne, det blir det man har lyst på eller tid til. Hva som helst, is eller frukt er jo lettvint, kjeks, sjokolade, kake.... I går var det kringle og fruktsalat. Men det er jo ikke en matklubb så man behøver ikke servere noe særlig, det er ikke det det handler om. Ellers er vi ganske flinke til å skravle, så vi trenger ikke avtale noe tema eller noe, det kommer av seg selv. Vi utveksler ideer, viser frem det vi holder på med og kommer med tips og triks - jeg synes det er både lærerikt og ikke minst inspirerende! Så bare sett i gang og lag strikkeklubb!

Jeg har sans for frukt siden det er godt, og så alle de fine fargene! Her er epler, fersken, blåbær, mandariner, druer og jordbær, nam nam!

26 kommentarer:

  1. Høres ut som dette er en klubb av mitt hjerte.
    Føler ofte det blir så viktig med denne maten ..... og selv synes jeg at det sosiale er det viktigste.
    Kos dere masse, og nyt samvœret og la skravla gå !

    SvarSlett
  2. Veldig fin genser, da!!! Liker måten dere arrangerer strikkeklubben på. Veldig bra! Her har vi en gjeng som har fått avtale med en liten arbeidkirke her, om å få låne et et rom i kirka. Vi vasker rommet etter oss, ellers betaler vi ikke noe. Alle tar med det de selv ønsker av håndarbeide og mat og drikke. Det er viktigste er å treffes, skravle og le. :)

    SvarSlett
  3. Likte genseren din kjempegodt!..ypperlig til rester, og litt sånn hønsestrikk..er det ikke det det heter:O)
    Fargerike gensere er så fine til dongerybuksa!
    ha en fin kveld, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Jeg ELSKER hønsestrikk! Herlig genser!!! Og det der med at den skal gå under jakka, er faktisk et viktig poeng for den som liker å gå på tur. Fikk lyst på en hønsestrikkgenser jeg også nå - men det får bli etter jul, siden jeg holder på med nettopp de der småplaggene til jul akkurat nå.
    Strikkeklubb høres hyggelig ut - som en god, gammaldags syklubb. Koselig!

    SvarSlett
  5. Kjempefiin genser du har laget der,men jeg har et spørsmål.Har du laget et mønster på votter med zhishu-hunder?mi datter har lyst på slike for hun har den hunderasen

    SvarSlett
  6. Hvor er den genser bare blevet flot.
    jeg kan rigtig godt lide det farverige strik.
    hilsen Mona

    SvarSlett
  7. Knalltøff genser i herlige farger. Blir i godt humør av fargerike klær. Perfekt til dongeribukse. Så koselig det høres ut med strikkeklubb. :)

    SvarSlett
  8. Knall tøff genser.
    KLem Tone

    SvarSlett
  9. Den var fargerik og fin;-)

    SvarSlett
  10. Åh, så fin genser! Mmmm, skikkeli deilige farger og mønster! Gladgenser :)

    SvarSlett
  11. Fargerrik og fin genser! ja takk for tips.til strikkeklubb, glad jeg har tenkt akkurat som deg, så tirsdag er det treff hos meg. Skal bake ostekake, epler med kanel, kaffe og te! gleder meg så atte!

    SvarSlett
  12. Det var en kjempeflott genser, med gla-farger, akurat sånn jeg liker!
    Gjett om jeg har strikket mange slike opp igjennom. Mønsteret blir til som man strikker.
    Best likte jeg at du har laget to forskjellige vrangborder på ermene. STILIG!
    Er helt enig med deg i at har man klubb, så behøver ikke maten være hovedingrediensen. Det er det med å treffes som er viktigst!
    Jeg var med i en hobbyklubb tidligere, men det endte med at jeg sluttet. For det var kun jeg og en til som satt med håndarbeid, og det var maten som ble hovedingrediensen. Og mange satt bare å snakket om barna sine osv.... Hun ene brukte klubben som et fristed, slik at hun fikk tatt seg en lur i sofaen. DA gadd ikke jeg lenger være med, altså!!!

    SvarSlett
  13. JEG ELSKER INNLEGGENE DINE! <3
    Klem fra Nunne
    (som svirrer oppi skyene av stolthet over den nye prinsessa!)

    SvarSlett
  14. Flott genser!!. Det er befriende å finne på eget mönster, men det krever fantasi, og det er det jo ikke alltid man har....
    Som sagt, jeg tar av meg hatten, igjen. ( om jeg hadde noen vil si.... :-))
    HA en flott vinteruke. Vi her nede i Skåne har bare gråvär.

    SvarSlett
  15. Pang sa det, og æ datt rett tilbake til tiden fra ungdomsskolen..(DET ble mange år ;o))Men, uansett, det var da hønsestrikk karrieren startet og mitt første fargerike prosjekt var en lammeskinnsduffel som var blitt ødelagt på albuer og litt kort i ermene.Klipte sund, strikka nye ermer i nettopp de fargene du presenterer, og vips: En ny motedronning var født!! Elsket den jakken, men hvor den ble av er et mysterium.. Kos deg videre i vinter vær ;o)

    SvarSlett
  16. For ein herleg gensar :) Fargerik og flott, og til å bli i godt humør av.

    SvarSlett
  17. Ja det var virkelig en genser å bli glad av:-)

    SvarSlett
  18. Nydelig - en skikkelig gladgenser :)) ha ei fin og kreativ helg :)

    SvarSlett
  19. Ja,genseren kledde din nette kropp. Spennende strikk som bare en kunstner kan finne på:)

    SvarSlett
  20. Skulle tro du var inspirert av fruktsalaten til den fine fargerike genseren! Det er hva jeg kaller en genser til å bli glad av, vi trenger farger i mørketida.

    SvarSlett
  21. For en utrolig flott gladgenser!

    SvarSlett
  22. Tøft! Er han strikka ovanifrå og ned, eller starta du nede og strikka deg oppover?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Janne! Jeg startet med vrangborden nede, den er strikket på tvers. Da blir det enkelt å se hvor vid genseren blir.

      Slett
  23. Genseren er råbra! Og glad!!!

    SvarSlett