11 oktober 2013

Votter og sokker med ryper på

I dag har jeg laget ferdig et nytt mønster, det vil si to.

Rypesokker
Rypa er en trivelig fugl som fortjener eget mønster. Ja det har den sikkert allerede fått, men nå har også jeg laget noe med ryper på.

 
Strikkeplaggene her ble ferdige allerede i januar.  Og da hadde jeg jobbet så mye for å få det mønstret til at jeg bare la det bare vekk... helt til nå. For nå er det blitt slik, at hvis man ser ned, så ser bakken ut som på bildet over. Da kjenner jeg på meg at jeg må ha nye rypesokker og votter på!

Rypevotter
Rypa er en rund og veldig koselig fugl, om vinteren blir den hvit og fin så den nesten ikke synes i snøen. Men den kan godt høres, og den har en veldig morsom lyd! 
Her står rypene pent oppstilt på den nye vottene mine. De er strikket i finullgarn.


Rypevotter
 Det er flere enn meg som liker ryper, for eksempel finnmarkingene, de har kåret rypa til sin fylkesfugl. Og det forstår jeg godt. Visste dere forresten at rypa kan bli helt tam? Da jeg var barn hadde vi en gående rundt husene. Når vi gikk på ski, kom rypa tassende etter oss i løypa.

Rypesokker
Sokkene har jeg strikket i Falk fra Dalegarn. De har ryper på oversiden og rypespor under, og hjerter og krummelurer i mønstret. Foten min føler seg fin i disse sokkene.

Som dere ser har jeg stemplet "Jorids mønsterbutikk" på alle bildene, det er fordi folk skal se hvor mønstret er å få tak i - ja dere kan ikke tro hvor mange som spør hvor butikken min er!

Her er iallfall en snarvei!  Ellers kan man bestille mønster på e-post.

Nå skal jeg sette meg ned og nyte gullrekka, med føttene på krakken. Og noen rypejakt skal jeg iallfall ikke på, det er mye bedre å strikke ryper enn å skyte dem, husk det!

Ha en fin helg!
Hilsen Muffin

18 kommentarer:

  1. Så flott mønster! Alle strikka kjøkkenkluter i sommer og no strikka alle sokker! Mens jeg strikker kjole! Dvs... gjør jeg det? Har vært og er... barnevakt, så jeg strikker nesten ikke....

    jaja, det kommer vel tid, jeg skal ha ferdig kjolen i alle fall!
    Takk for koselig innlegg! ALLTID gledelig! Ryper er fine fugler!
    Oktoberklem fra Nunne <3

    SvarSlett
  2. For en fin og inspirerende blogg du har! Kan ikke skjønne at jeg ikke har ramlet innom her før...
    Reinsdyrvottene dine var bare helt nydelige! Tror jeg må prøve meg på de, hvis jeg overvinner frykten min for mønsterstrikka votter...

    SvarSlett
  3. Nydelige prosjekter, begge to! Ingen rypejakt på meg heller, myye bedre å strikke dem. Kjempekoselig kommentar du la igjen på mitt siste innlegg, og jeg ble helt rørt da jeg så du delte innlegget på facebook-siden din. Det var veldig hyggelig :) Ønsker deg en fin strikkehelg! :)

    SvarSlett
  4. Nydelige votter og sokker. Du er så flink til å få frem gode motiver. Holder en knapp på vottene, men tror jeg ville strikket både sokker og votter.

    SvarSlett
  5. Kjempefine sokker og votter, likte vottene spesielt godt! Men kusokker til voksne må du lage mønster til, for det har svigerdatteren min bestilt til jul. Hvis ikke får jeg nok forstørre de du har i barnestørrelse :)

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig. Rypa passer bedre på votter og sokker enn på tallerkenen. Vi har fire ryper i fryseren som mannen både skal få tilberede og spise alene. Uansett, et nydelig mønster var det. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Du er så flink Jorid. Det er flotte sokker og votter. Og de kan vel også brukes på rypejakt? Jeg får litt dårlig samvittighet når jeg nevner det, siden du sier de kan bli tamme. Heldigvis er det ikke jeg som jakter.

    SvarSlett
  8. Fantastisk! Du er såååå dyktig! Det må ligge mye arbeide bak utarbeiding av mønsteret. Likeledes er det heller ikke snargjort å strikke slike ting. Det går jo ikke helt på autopilot :)

    SvarSlett
  9. Så fine votter og sokker! Rypa er fin både sommers og vintertid! Møter den ofte oå mine fjellturer. Og den har en særegen og artig lyd.
    Tusen takk for hyggelig kommentar på min blogg!

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  10. Artig mønster! Liker også rødt og hvitt sammen :)

    SvarSlett
  11. Kom fra rypejakt på søndag, og nå vet jeg hva min jaktkompis/pappa skal få til bursdag eller jul <3

    SvarSlett
  12. Du verden for ett fantastisk flott mønster!!

    SvarSlett
  13. Fantastisk! Dette mønsteret går nok direkte inn på topp 3 på lista over ting som snart må strikkes! Vie r en fjell- og jaktfamilie så hadde det vært tid frem til jul aå skulle jeg jammen strikekt et par til alle sammen :)

    SvarSlett
  14. Superfint ;o)
    Sist helg var det strikkefestival i Tromsø, og tema var..: Votter!
    Så æ har vært på Workshop og foredrag og utstillinger og garnsalg og.. MYE!
    mest spennende var strikking av øst samiske votter, så det skal æ snart gjøre ;o)
    Klem

    SvarSlett
  15. Flotte votter og sokker, ( som vanlig får jeg si) :-)
    Forstår ikke hvor du får all tid ifra til å strikke, lage mönster og blogge. Men jeg er kjempeglad du gjör, fordi det gir så mye inspiration. Takk skal du ha.

    SvarSlett
  16. Wow , du er sååå flink :) Blir alltid såå inspirert.

    SvarSlett
  17. Nok to lekre mønster fra deg! Supre!

    SvarSlett