19 juli 2012

Ship o'hoi sokker og sommerprat

Hei på dere!
Se her er mønstret ferdig, det til Ship o'hoi sokkene. Nå ligger det altså klart i butikken.

Ship o'hoi sokker
Denne gangen har jeg ikke vært helt alene om mønstret, nei Ida Leonore hadde så lyst på sokker til Ship o'hoi vottene at hun strikket et par - og ga mønstret videre til meg :) Men jeg klarte ikke å dy meg, måtte gjøre et par små endringer ... Sokkene blir varme og gode, noe som trengs denne hustrige sommeren. Hvis man passer på å ta sokkene på riktig fot blir det lett å huske hva som er babord og styrbord. Lanterneføringen synes bak på hælene, og de fine stripene og romben viser at det er en ekte kaptein som har dem på.

I vår familie er det mange som har tilknytning til havet og båter. Her er et glimt fra slektstreffet vi hadde på hjemplassen min i uka som var. Vi hadde fiskekonkurranse og resultatet fra fiskingen ble kokt nedpå kaia - til herlig fiskesuppe. Hundre slektninger var til stede og veldig mange av dem liker fisk.


Maritimt i blomsterbedet: min mor har fisket opp kråkeboller som hun har dandert mellom blomstene sine. Når innmat og pigger er borte blir det lekker pynt.

Jeg har også gravd mye i hagen i sommer, og det har ikke blitt så mye tid til hobby og husflid. Men litt småpussel blir det likevel, på sene sommerkvelder.


Som da jeg ville se hva som var inni den flate frøkapselen fra mangofrukten. Kapselen ble forsiktig åpnet med dremelen...se, et stort frø, dette kan visstnok grilles og spises, jeg planter mine i krukker. Og det har kommet opp en spire!. På nettet leser jeg at mangotreet blir opp til 60 m høyt, tenk om jeg kan få et slikt tre her oppi lia, hihi!  Etterhvert har jeg samlet meg mange fine frøskall fra mango.


To halve kan bli til vinger. Eller noe annet fint. Stakkars modelldukken har fått amputert overarmen og får kompensere med vinger.

Ja, vi spiser tørket frukt også, og de kommer i små søte treesker. Eskene kan bli til bitte små hyller.
Til venstre fyrstikkhylle der esken holdes på plass av en blonde som er limt rundt nederst. Bakgrunnen er et foto jeg har tatt av himmelen. Nøkkelholder også, et lite maleri i bunn og en liten krok til nøkkelen. Denne nøkkelen og fyrstikkeske er de to tingene jeg alltid leter veldig etter, men ikke nå lenger.


Og så strikker jeg litt, kattevottene etter eget design. I "eget-design-overmot" greide jeg å glemme noen detaljer i vottene, så da blir det nye votter til meg selv til vinteren :)

Husk jubileumsgaven da, her ser dere pakkene som venter på på sine vinnere! Jeg kan røpe så mye at hver pakke inneholder noe  mykt, noe hardt og noe som lukter godt. Kommenter i innlegget under dette for å bli med på trekningen!

Ha en fortsatt fin sommer!
Hilsen Muffin

19 kommentarer:

  1. 60 meter? Jeg håper du husker å sette ut treet før det blir så høyt eller så får du det aldri ut døra.
    De små hyllene dine var ordentlig søte syns jeg. Og når jeg så verktøyet ditt ble jeg litt sutrete fordi alt mitt av sånne lure ting ligger i garasjen i Skottland. Akk ja. Det er ikke mye varme her heller, men sola skinner og da syns jeg det er ok. Ha en super helg.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg vil gjerne være med på trekningen! Jeg har ikke blogg, men er en ivrig bloggleser hver dag.
    Med ønske om en fin sommer til deg fra krykkja@hotmail.com

    SvarSlett
  3. Så flotte sokker!! Og så morsomt å bruke mangokjernen! Dette er helt i min gate;) Hyllene var så morsomme;) Jeg har også samlet på slike for å bruke til noe. Dette var en god ide;) Utrolig flink og kreativ du er!

    SvarSlett
  4. Hipp hurra og gratulerer med den flotte bloggen! :-)

    Kjempesøte hyller!
    Riktig god helg! :-)

    SvarSlett
  5. Nydelige mønstre du lager!

    Ha en fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  6. Hei!! Morsomt med mango spire!! Kanskje du trenger et kjempehøyt drivhus etterhvert....... Jeg drev å fikk avokadosteiner til å spire. Det ble bare en lang tynn stilk med noen blader. Men JEG hadde glede av det...
    Sokkene dine er utrolig fine!! Fantastisk gave til en med båt!! Jeg er veldig glad i den ideen om styrbord og babor. Selvom jeg ennå ikke har lært hva som er hva....Ha en fin helg!! AnneK:-)

    SvarSlett
  7. Så flotte sokker :)
    Å så fin gave til båtentusiaster !
    Blir gjerne med i trekningen ❤

    SvarSlett
  8. Tøffe sokker. Du er så flink å designe mønstre. Gleder meg til du kommer med puddelmønstre...

    SvarSlett
  9. Så flotte sokker! Kunne tenke meg og lage slike til svugerfar, men strl 45 gidder jeg ikke tror jeg:/ kråkebollene var jo kjempe fine da;)

    SvarSlett
  10. Takk for koselig hilsen på min hjemmeside. Ønsker deg en riktig god sommer, Jorid :))

    Hilsen Liss

    SvarSlett
  11. Spennede med mangofrø. Tror det passer best i drivhuset. Fint som skygge for solen.... ;-), om den skulle komme frem.
    Flotte votter selv om noen detaljer falt bort. Fort gjort. :-)
    Spennende med gaver....
    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  12. Jeg tenkte at det kanskje kunne bli en fin grønnplante, til det lekre lysthuset ditt, av det spirende mangofrøet. Du må forresten være blant Norges mest kreative jenter! Det er alltid spennende å lese om hva du nå har laget eller funnet på.

    SvarSlett
  13. Nydelige sokker og en flott ide til mannen som har alt. Ser at sola uteblir hos dere også i sommer. Men hva gjør vel det når man kan kose seg uansett. ;) Ha en fin sommer videre. ;)

    SvarSlett
  14. Hadde kaillen brukt sokker oftere skulle æ strikka han kaptein sokker!! Men han e no som enkelte nordlændinga:"Det klør!!" Pussig nok planla æ tidlig på dagen idag at æ skulle begynne å strikke kattevotta til mæ sjøl(bestille mønster hos dæ), for no treng æ nokka nytt som e bare mitt!! Ha en fortsatt lat og bedagelig sommer, vi får gjort mye i "varieranesværet" ;o) Klem

    SvarSlett
  15. Flotte sokker.
    Da er det bare å kjøpe mønsteret hos deg , så har jeg noe å holde på med mens jeg venter på sola...

    Fortsatt god sommer:)

    SvarSlett
  16. Mango? I Norge? Bare du kan få det til, mener jeg! Lykke til, and takk for blog, innsatsene, or mønstrer! Jeg er ikke flink nok å løse rebus... Håper å høre løsningen.

    SvarSlett
  17. Hei.

    Snakk om kreativ dame! Må bare bøye meg for deg! Nå har jeg bestilt mønsteret på jakka, men ser at jeg må bestille de katte vottene dine også. De har jeg lyst å strikke til meg selv. Takk for din kreativitet!!
    Klem fra Tau ;o)

    SvarSlett
  18. Hei :-) mange flotte ideer her men jeg lurte på en ting :-P hvordan har moren din behandlet kråkebollene for å bevare fargen? kokte hun dem?

    mvh rosa linn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rosa linn! Mamma la kråkebollene i klorinvann etter at innmaten var tatt ut. Bare la dem ligge noen dager så faller alle piggene av og kråkebollene blir røde og fine.

      Slett