09 november 2013

Nattugler

For lenge siden var det noen som begynte å spørre om jeg ikke kunne lage et vottemønster med ugler.
Og uglevotter ble det, vottene har vært ferdig lenge de, mens oppskriften ikke ble ferdig før i dag.



Her er det ferdige resultatet. På forsiden sitter uglemor og stirrer, og på tommelen sitter det lille uglebarnet.  Vottene har ellers et mønster som jeg håper kan assosieres med kongler.
Garnet jeg har brukt er Sisu fra Sandnes, farge "koks" og "lys gråmelert". Dette garnet ga en fin og spesiell effekt: vottene ser faktisk ut som de er tegnet i kull.
 
Jeg er som kjent glad i å tegne, og her har jeg tegnet både den lille og den store ugla.
Ikke med kull denne gangen, men med tusj.

 
Uglesokker ble det også! Dette er da tredje forsøk på sokker, de to foregående ble forkastet fordi det ble så komplisert mønster.... sokkene er nå ekstremt lettstrikkede.

Ofte tar jeg natta til hjelp når jeg sitter og strikker og tegner, så sokkene har fått navnet "Nattugla" - dere ser kanskje stjernehimmelen...?
Garnet her er Falk fra Dalegarn. Det fantes også i koks og lys grå - og jeg har satt inn en liten rød pyntekant øverst. Det klør i fingrene etter å strikke nattuglesokker i flere farger, med blå stjernehimmel, for eksempel.
Enda en tusjtegning.
Jeg tror uglene har så store ringer rundt øynene fordi de ikke liker å gå tidlig til sengs.
Sånn er det iallfall med meg.

Ha en god natt, og en fin helg!

Hilsen Muffin

Ps mønster på sokker og votter ligger i nærbutikken.

44 kommentarer:

  1. Vi er jo nattugler begge to vi så dette passer jo ypperlig for meg det. Jeg har litt dilla på ugler også da, men jeg prøver å beherske meg. Det gjør jeg ikke nå og spaserer direkte til nærbutikken. Takk skal du ha Muffin, for at du er så dyktig til å skape mønstre som er så herlige.

    SvarSlett
  2. Nydelige tegninger!
    Vottene og sokkene må jeg strikke tenker jeg - disse var flotte!

    SvarSlett
  3. Det var litt av et mønster å våkne til. Jeg skal på garnbutikk på Sortland i dag, så nå spørs det om jeg ikke kjøper MER garn enn jeg på forhånd hadde tenkt. Disse var utrolig fine, og jeg har festet alle tråder og er klar til å begynne på noe nytt.

    SvarSlett
  4. Nydelige tegninger og kjempeflott mønster :) Haster avgårde til nærbutikken :)

    SvarSlett
  5. Nydelige ugler - og votter!
    Er disse overkommelige som første prosjekt ifht slik vottestrikk? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er overkommelige! Artig å strikke votter!

      Slett
  6. Hvor er de bare finde. Jeg er en stor beundrer af dine mønstre :o)

    SvarSlett
  7. Noe så innmari .....flott. dette er det fineste uglemønsteret jeg har sett og så de stilige ugletegningene (uglebabyen var bare helt nydelig). Siw.

    SvarSlett
  8. Fine votter, og tegninger!
    Falt helt for den lille ungen på tommelen :)

    SvarSlett
  9. Kjempefine uglevotter og uglesokker - og ikke minst tegningene!!
    Du er litt av en kunstner!!
    Jeg måtte selvfølgelig rett i nærbutikken for å handle mønster- og der fant jeg jo mye annet flott også!!
    God helg! :-)

    SvarSlett
  10. Jeg kan godt lide udtrykket i dine ugler. Så pas nysgerrige og uglesynede!

    SvarSlett
  11. Så utrolig flotte votter dette ble. Skulle hatt,men dette er nok alt for avansert for meg. Du er virkelig en flink tegner da. Flinke deg.
    Klem

    SvarSlett
  12. Imponerende, både votter og ullsokker. Dette blir sikkert populært i disse ugletider :)

    SvarSlett
  13. Kjempe flotte votter og ikke minst sokker.må si jeg digger ugler.skulle gjerne ha samlet på se ,men det er det med plassen da...så det får bli med bare å se på.og så dyktig du er til å tegne,ha en strålend helg.klem

    SvarSlett
  14. Skjønne mønster! Har de på ønskelista, men må først gjøre ferdig julegaver til andre, men så...!
    Flotte tegninger!

    SvarSlett
  15. Uglevottene er fantastiske, sokkene er fine, men tegningene av uglesett er helt nydelige!! Bravo!! Ha en fin søndag!! Anne Kari :-)

    SvarSlett
  16. Hei på deg, kunstnerinnen!!!

    Lurte på uglevotter for en stund siden,,,og vips så er mønster her! Tusen takk! Helt klart mitt neste prosjekt!

    SvarSlett
  17. Jeg synes disse uglene var helt nydelige, så jeg måtte bare kjøpe mønster med en gang, og gleder meg til å strikke! Jeg lurte bare på et par ting... Når du strikker vrangbord, bruker du samme pinnenr som resten av votten, eller går du ned til pinne nr 2? Og har du noe godt forslag til garnerstatning for Sisu? Vil finull kanskje fungere? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker samme pinner til hele votten. Det burde gå bra med finull, da blir votten noe større riktignok. Du kan bruke hvilket som helst garn som har samme strikkefasthet som Sisu.

      Slett
  18. Heisan Jorid!
    Har nå strikket et par uglevotter og de ble..om jeg skal si det selv....kjempefine! :)
    Bestilte mønster på sokker også, men det har jeg ikke fått. Har sjekket bestilling og betaling, og alt skulle være i orden der. Regner med at det ordner seg i morgen. ;)
    Ha en fortsatt fin kveld!
    Mette C. Storsveen

    SvarSlett
  19. Jeg lar meg imponere over dine flott mønstre! Du er så flink både med tegning og strikkepinner! :)
    Ha en fin søndagskveld.
    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  20. Så innmari fine, Jorid! Og så kule tegninger? Selger du trykk av tegningene dine også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er på vei til fotobutikken, har laget foto med uglene på som jeg tenker selge :)

      Slett
  21. Kjempefine ugler, må nok inn og kjøpe mønster snart.

    SvarSlett
  22. Nydelige votter og sokker! Du er så utrolig dyktig til å tegne og lage mønstre.

    SvarSlett
  23. Fantastisk rett og slett. Jeg kommer til å kjøpe både uglemønster og bilder. Bare fortell hvor bildene blir å få kjøpt. Jeg er helt solgt! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Uglebildene blir å finne på frimalerutstillinga til helgen! Velkommen! http://frimaler.com

      Slett
    2. Da kommer jeg sporenstreks! :-)

      Slett
  24. Blev lite kär i ugglevantarna! De är så fina. Och dina uggleteckningar är otroliga de också. Fick lust att både sticka vantar och leka med tuschpennor :)

    SvarSlett
  25. Kjempefine uglevotter og sokker.
    Nå har jeg bestilt tre mønster fra butikken din, så da er det ingen fare for at jeg blir arbeidsledig i adventstiden :-)

    SvarSlett
  26. Kjempefine uglevotter. Kan jeg få kjøpt mønster av deg eller hvor? Jeg bor i Østfold. Hilsen Vigdis Hansen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk <3 Klikk på bildet av den lille butikken oppe til venstre på denne siden, så kommer du rett til mønsterhimmelen :)

      Slett
    2. Tusen takk. Kjempefine.

      Slett
  27. Flotte lubbar. Eg har laga meg eit par :)
    http://minoase.blogspot.no/2014/01/uglelubbar.html

    SvarSlett
  28. Hei :) Får en tilsendt mønsteret i posten eller på mail? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får opp linker til mønstrene. De samme linkene blir sendt på mail..

      Slett