10 desember 2007

64 gode rundstykker

Har svingt opp med rundstykker i kveld, det ble 64 stk - men i underkant av 50 rakk fryseren før de ble spist. Bare et bevis på hvor gode de er!
Rundstykker
  • 2 kg hvetemel
  • 200 g margarin
  • 100 g gjær
  • 8 dl vann
  • 6 dl melk
  • 4 ts salt
  • 4 ts sukker

Bland det tørre, smelt smøret og hell over vann og melk, varm til fingervarmt. Rør ut gjæren i litt av væsken og bland alt. Heves 15 min. Trill ut til 64 rundstykker. Etterheves til de har vokst seg passe lubne og fine. Kan pensles med egg og strøs med valmue- eller sesamfrø for den som liker det. 250 grader ca 15 min.

9 kommentarer:

  1. Nam nam, gid dette lå i min fryser!! Rundstykkene så skikkelig gode ut, så jevne og fine du får de! Takk for oppskrift, hvem vet, kanskje jeg prøver de en dag jeg får "ånden over meg":-) Ha en fortsatt fin advenstid! PS: Mye flott på bloggen din!

    SvarSlett
  2. Her kan ikke jeg stoppe lenge kjenner jeg. Sulten gnager bare av synet av rundstykkene. Takk for oppskriften :-)

    SvarSlett
  3. Takk for oppskriften, den må prøves en gang. Men skal si det er er stooor oppskrift; 2 kg mel.... :D
    De ser kjempe gpde ut... Gleder meg allerede.

    Ha en fortsatt fin jul.

    SvarSlett
  4. Hei hei
    Takk for den supre oppskriften. Disse ble kjempebra!!

    SvarSlett
  5. nydelige rundstykker! Jaktet en oppskrift i morgentimene og kom over denne, det ble en stor suksess til farsdagsfrokosten i dag :-) Takk!!

    SvarSlett
  6. Ann-Kristin fra Ørnes22. desember 2010 kl. 13:11

    Heia Muffin, holder på å steke rundstykkene "dine" til jul :-) Fant dem i morges da jeg lette på nett etter oppskrifter - ser helt fantastiske ut i ovnen! Ha ei riktig god jul!

    SvarSlett
  7. Denne oppskriften var veldig bra! Jeg har bakt dem og de smaker veldig godt!

    SvarSlett
  8. Hei!Har denne oppskriften på favoriter.Super gode vi må baker denne porsjonen 3 ganger hver jul!

    SvarSlett
  9. Disse er nydelige :-) Har bakt dem flere ganger, og de forsvinner på et blunk! Anbefales! Jeg blander inn mer grovt mel, men det er smak og behag... :-)
    Tusen takk for en deilig oppskrift.

    SvarSlett