29 oktober 2013

Søylediagram og surdeigbrød - med oppskrift

Muffin: - Nei men Jorull, tegner du i bloggboka mi? Den boka jo litt privat da...
Søylediagram
Jorull: -Ja, jeg har tegnet et søylediagram, det er til innsamlingen min! Må jo følge med, da vet du. Se her, jeg har samlet inn 2750 kr allerede! Men det er jo litt langt igjen til 20000 da.

Jorulls innsamling
Jorull:  -Tenk at en fattig sau kan klare å samle inn så mange penger, hihi!
Veldig spennende det her.

Muffin: -Se her Jorull, det er enda flere søte mennesker som har kjøpt mønster hos meg, nå setter jeg inn pengene så kan du fargelegge grønt i boka.

Jorulls innsamling
Jorull: -Åh, tusen takk til alle som har kjøpt ♥! Søylen vokser!

 Muffin: - men nå må du flytte deg så jeg får bladd litt,
jeg baker surdeigsbrød og oppskriften har jeg foran i boka.

Oppskrift surdeigbrød
Jorull: -Åh, var det surdeigen som luktet, jeg kjente det luktet rødvin her, trodde det var du som....
Muffin: -Ja det er faktisk surdeigen, den lukter nesten som rødvin,
se her er brøddeigen kommet i forma så skal den heve før vi setter den i ovnen.
Jeg bruker bare en vanlig paiform, for enkelhets skyld. 
Nå er det bare å vente, og se hva som skjer.

Surdeigbrød
Jorull: - Nå er det gått to timer, og hjelpe meg, som den deigen din har vokst!

Surdeigbrød
Jorull: -Dette lukter jamen godt, Muffin, tror du ikke folk vil ha oppskriften på dette brødet?
Muffin: -Vet ikke, men jeg skriver den bare opp her i tilfelle noen vil se.

Jorids surdeigsbrød (1 brød)
  • 300 g hvetemel
  • 50 g grov sammalt hvete
  • 50 g grov rug
  • 50 g byggmel
  • 50 g havregryn
  • 2 ts salt
  • 2 ts sukker
  • 3 dl lunkent vann
  • 200 g grov surdeig
  • (½ ts tørrgjær hvis man ikke stoler helt på surdeigen)

Elt sammen alle ingredienser, elt lenge, helst i maskin. Når deigen "slipper" bollen er den ferdig eltet, det kan ta litt tid. Ha deigen over i smurt paiform eller kakeform  (ca 23 cm) Pensle med vann og strø over rikelig med hvetemel.
Skjær et kryss i deigen med skarp kniv. Dekk til brødet med et klede. Hev til dobbel størrelse. (Kan ta ca 3 timer, avhengig av romtemperatur) Sett i forvarmet ovn, 200° på nederste rille. Stek i 50 min - 1 time, til brødet har fått god og brun farge. Avkjøl på rist.

Kveldsmat
Da var det kveldsmat - surdeigsbrød med kyllingsalat.
Brødet ble saftig, med tynn, sprø skorpe og god smak. Anbefales!

Ha det fint!
Hilsen Jorull og Muffin

7 kommentarer:

  1. Så bra at det kommer inn penger. Godt formål. Og brødet ser kjempegodt ut. Fristende...

    SvarSlett
  2. Så grei Jorull er som samler inn penger! Og brødet så jammen godt ut - det skal jeg prøve en vakker dag :-) Hjertelig hilsen til dere begge!

    SvarSlett
  3. Hei
    Hvordan lager du surdeigen som er i brødene?
    Hilsen Berit

    SvarSlett
  4. Hehe, æ må nu flir. Rødvin smaker sikkert godt til!

    SvarSlett
  5. Takk for at du minner oss om at vi kan hjelpe mennesker som trenger det <3
    Og takk for brødoppskrift. Den skal jeg prøve. Jeg har en surdeigsstarter i kjøleskapet som trenger å lufte seg litt ;-)

    SvarSlett
  6. Så flott at Jorull er fornøyd! :)
    Surdeigsbrød er bare kjempegodt!
    Ha ei fin helg Jorid,! :)

    SvarSlett