06 mai 2012

Vårsysler

Våren er i anmarsj! Selv om den ikke kommer fort nok etter min smak. Det har vært skikkelig surt og kaldt i det siste, med flere uvelkomne snøfall.

Egentlig hadde jeg tenkt å bruke litt tid i hagen, men det er ikke så artig når neglespretten river i fingrene. Og stakkars tulipanene mine altså, de spirer nå så godt de kan selv om det ofte er frost om nettene.

I stedet for hagearbeid har det blitt rundvask og sesonginnflytting i lysthuset. Du verden så mye sot det blir på vegger og tak av alle stearinlysene, hihi, men nå er det i allfall gullerent.

Ikke så veldig høy temperatur her inne heller, men med god varmevifte, herlige pledd og sauepels kan man ha det veldig behagelig! Jeg har flyttet inn hobbysakene mine, hører på musikk og koser meg. Og jeg tar gjerne imot besøk.

Jeg har atskillige prosjekter på gang. Dette er sokker som skal matche hundevottene jeg har laget mønster på. Bare den ene hælen gjenstår så er de i boks, så blir det vel mønster å få tak i etter hvert.

Så fikk jeg den lyse ide å lage et stort bilde, med fargeblyant på lerret. 50 x 60 cm. Vanligvis bruker man papir som underlag, og det er absolutt det smarteste hvis man ikke ønsker å ødelegge fingrene totalt. For dette var slitsomt! Ferdig med nesten halvparten.

Når jeg ikke vasker, strikker eller fargelegger hekler jeg på en stor gardin, dette er et mønster jeg har tegnet selv fordi jeg hadde lyst på svaler og roser.... lite visste jeg da jeg startet hvor tidkrevende dette arbeidet er! Etter møysommelig hekling, feiltelling og opprekking har jeg nå fått ferdig fire og en halv rad. Og det er 1% av ferdig gardin har jeg regnet ut. Siden jeg tydeligvis har problemer med å gjøre ting ferdig, kan det være en trøst i at ferdigstillelsen av gardina er veldig langt fram i tid.


15 kommentarer:

  1. O herlige Muffin!! Du er så trofast mot en stakkar som sitter ved dataen med sine enkle knekkebrød og mårrakaffe og lengter etter et nytt innlegg på sin favorittblogg (les:Muffins Verden) ......

    Og der kom gardinan! Har hørt om dem, vettu!
    Det blir spennende med sokker og med gardiner og med tulipaner og vår! Vi krysser fingan for at du snart kan slå av varmvifta i lysthuset! Supersøndag ønskes deg!
    Fra Nunne!

    SvarSlett
  2. Ja, her skulle jeg ønske jeg kunne komme på besøk. Kjempekoselig og sikkert inspirerende å sitte der i så skjønne omgivelser.

    SvarSlett
  3. Det blir veldig spennende å se fargeblyanttegning på lerret ;)

    SvarSlett
  4. Det er mange som venter på varmere tider, men jeg tror det er enklest for dem som har hobbyer til tidsfordriv;) Og du lager så fine ting!! Forstår det er slitsomt å farge på lerret, men du så lekkert det ser ut! Og heklemønsteret var nyydeleig. -Sokkene også;)

    SvarSlett
  5. Må bare si jeg beundrer deg-og er bare bittelitt misunnelig.Det meste av hagen vår er snøfri nå og skriker etter flittige fingre.Men hagemannen selv er bortreist, og selv om det klør skrekkelig i fingrene, hindrer det stygge overarmsbruddet meg i å ligge i bedene. Og ja, jeg skulle gjerne besøkt deg i det flotte og kreative hobbylysthuset ditt:)

    SvarSlett
  6. Det ser innbydende ut, det lysthuset ditt, selv om det er kjølig ute!
    Akkurat nå har vi snevær og vind!
    Rene snefokket.
    god søndag!

    SvarSlett
  7. KJempefin gardin du har tegna, selger du mønsteret til den også?
    Her står tulipanane med store knoppar, med eit kvitt drøss over.

    SvarSlett
  8. Du har jammen mange jern i ilden samtidig. Er imponert over din energi og ditt pågangsmot. Men når man er så flink som deg skjønner jeg det er morsomt å "kreere". Likte godt mønsteret på gardina di. Roser og svaler sammen - bedre kan det vel neppe bli :)

    SvarSlett
  9. Det våres både ute og inne, og vi bobler nesten over av lyst til både det ene og det andre!! Hører rykter om at du har lyst til å se en votteutstilling i sommer. I så fall kan du jo ta med Hanne og så kan dere bo her!!

    SvarSlett
  10. Sånutrolig mye fint du gjør!! De sokkene skal jeg være de første til å ville strikke etter deg.. Elsker hunder, selv om jeg ønsker meg en annen rase på mønsteret. Men det er ikke noe stort problem.. Den gardinen må jo bare bli helt super!! Gleder meg til å se den ferdig;)

    SvarSlett
  11. Stilige sokker. :) Du er så flink til å lage mønster... Spennende måte å bruke fargeblyanter på. Det må testes ut ;) Ønsker deg en fin uke. Klem Merethe

    SvarSlett
  12. Så koselig å kunneflytte hobbytingene ut i lysthuset. Kaldt og surt her vest også, men koselig inne. Jammen er vi heldig som har gleden over et håndarbeid. Heklearbeidet ditt ser ut til å være et tidkrevende prosjekt, men jeg er helt sikker på at det blir et mesterverk den dagen du blir ferdig.

    SvarSlett
  13. Du har jammen mange jern i ilden...
    Hundesokker höres spennende ut.
    Men hekle gardin... for en jobb. Jeg holder meg til strikkepinnene, og jeg sitter ikke ute og strikker i sola. Det er bare ca. 10 grader her, og veldig sur vind. Så inne er best......også ved Öresundskysten.

    SvarSlett
  14. Sesonginnflytning! Så deilig, da er sommeren her snart selv om det blåser, regner og sner. Når det nå faktisk først har blitt vår og sommer så kan man ikke henge seg opp i detaljer som dårlig vær. Jeg sitter her innrullerte i et pledd foran peisen og somrer på harde livet selv jeg. Sist lørdag snedde det her. Vårsne.

    Jeg heklet lignende gardiner en gang. Riktig fine ble de også, og jeg var så lei av dem da jeg endelig ble ferdig at jeg ga dem bort. Så hekle med måtehold.

    SvarSlett
  15. Håper varmen snart melder seg. Her har vi hatt to konfirmasjonshelger på rad med snø!! Fysj!
    Så fine gardiner du lager da! Må være fantastisk å kunne lage sine helt egne, og vite at du har gjort alt fra mønster til gjennomføring! Jeg er imponert!

    SvarSlett