07 juni 2010

Litt spikking!

I helgen var vi på villmarksmesse,
min bedre halvdel for å handle fluebindetjafs, og jeg for å bære lommeboka.
Og han handlet, blant annet en fin kniv i damestørrelse, som Bjørn, mannen til Lovise, hadde laget. Senere fikk jeg den fine kniven i gave!

Jorull og kniven
Jorull: Hva skal du med kniv? Har du tenkt å begynne med spikking?
Muffin: Det er akkurat det jeg har tenkt!
Jorull: Hva med alle de halvferdige maleriene som står der borte i kroken? Du bør vel gjøre dem ferdige før du begynner noe nytt.
Muffin: Pytt, det kan ikke være mer enn en 6-7 stykker, blir sikkert ferdig med dem, snart.

Haug med halvferdig
Muffin: *Kremt.* Dessuten et par halvferdige bak bordet, og et stort lerret bak gardinet....
.. og det bestillingsverket bak sofaen.
Jorull: I tillegg har du de to store hekleprosjektene, strikkeprosjektet og det digre brodriet.

Gaffel Kaninhode
Uansett så har jeg allerede spikket litt i smug, det ble en fin gaffel til å pirke vafler ut av vaffeljernet med.
Med kaninhode øverst. Gaffelen er laget med nykniven min, av en einerpinne, og den er pusset helt glatt og fin.

Vaffelgafler
Tenkte kanskje jeg var arvelig belastet med treskjærergener, men når jeg sammenligner min vaffelgaffel med en som min far har laget, forstår jeg jo at min muligens virker litt primitiv ;)
Jorull: Skomaker, bli ved din lest.
Min mann fikk gaffelen i gave som takk for kniven, men jeg tror ikke gaven falt helt i smak desverre.

Diverse redskaper
Min far er kjempeflink treskjærer, og han har blant annet laget mange hendige kjøkkenredskaper til meg. Kanskje for å stimulere til større huslighet.
Øverst er en kjeksknuser, bestillingsverk fra meg, den bruker jeg når jeg lager ostekake,
Så en vaffelgaffel, en krumkakepinne og en lefsekrine, sistnevnte til å krine krinalefse med selfølgelig. :)

Arbeidsbordet

Ja. Nei. Det blir vel mye å gripe tak i over helgen, kanskje jeg bør legge meg, og i morgen får jeg vel rydde litt på arbeidsbordet kanskje.

Ha en fin uke!
Hilsen Muffin
og Jorull

19 kommentarer:

  1. Oj, oj, her var d Legger deg på min bloggliste hvis det er ok.et mye fine saker du har laget.For en flott blogg du hsr, har sikkert tatt noen timer at lage.

    SvarSlett
  2. Det ble tydelig rot i min kommentar. Ville bara si at du er kjempeflink at lage ting, og har en nydelig blogg.

    SvarSlett
  3. He he.. det er god å ha mange prosjekter! sånn er det bare!! :0) Det var en nydelig kniv du hadde fått! Ser ut som at den ligger godt i hånden! Synes gaffelen din va fin og din pappa har laga mange flotte og praktiske ting!

    SvarSlett
  4. Så allsidig og flink du er!! Fortsett og spikke du, så kan du male når lysten kommer over deg =)

    SvarSlett
  5. Jeg syns vaffelgaffelen ble flott jeg. Ting skal ha egenart, vet du og det litt primitive er "in". Hvordan går det med mandolinspillingen? JEg har ikke hørt noe om den i det siste. :) Man trenger nok et helt nytt ord for "allsidig" når det gjelder deg.

    Krinalefse er det det heter. Det er noe av det beste som finns. Men nevøen min (som bare er litt yngre enn meg) døpte den til "hompatlæfs" en gang i vår barndom og siden ble den hetende det. Jeg har vært flere steder og spurt etter hompatlæfs, men ingen vet jo hva det er. Neste gang skal jeg jammen forsøke meg med et forsiktig "krinalefse, takk" Fremtiden ser allerede lysere ut.

    SvarSlett
  6. Hej.
    Flot kniv! Gratulere med den.
    Jeg synes kaningaflen en fin!
    Tror den arvelige "belastning" ligger på lur,den skal bare øves lidt frem i lyset!
    Angående de ufærdige projekter bag sofaen, under gardiner og andre gode gemmesteder, kender jeg til dem. Plejer at sige, at de er til inspiration, og som sådan, slet ikke kan blive færdige, før jeg er i gang med noget nyt.
    Om den holde?
    Ved det ikke - familien ryster bare på hovedet!
    Ønsker dig held og lykke med dit nye projekt!

    SvarSlett
  7. fin kaningaffel! Synes absolutt du burde ta opp knivkunsten, hvem skal ellers forsyne oss med snurrebasser med navn på til neste generasjon? Jeg har min (som faren din laget ) med i flyttelasset hit, så stas er den!

    SvarSlett
  8. Syns kaningaffelen var fin jeg :)

    SvarSlett
  9. Du verden så kreativ og allsidig du er da. En slik fin kniv har også jeg, kanskje jeg og skulle prøve meg på en vaffelgaffel. ;)

    SvarSlett
  10. Syns gaffelen din ble veldig fin jeg - den har personlighet, og det er viktig! Men de kjøkkenredskapene som faren din har lagd, var jo flotte da, og smarte! Man må jo bare trene, hvordan skal man ellers bli ekspert? Du har jo håndlaget, så stå på! Ha en fin uke!

    SvarSlett
  11. Du er en sann kunstner, gror ikke fast i kun EN teknikk, men beveger deg fremover og utforsker nye ting!

    SvarSlett
  12. Det der med vaffelgaffel var en god idé til dagens teflonbelagte jern.Du blir nok en god treskjærer også.Skikkelig allsidig kunstnersjel er du:) Artig innlegg denne gangen også-som alltid. Mvh Toril A.

    SvarSlett
  13. spikking er gøy! husk plaster ;)

    SvarSlett
  14. Jeg synes vaffelgaffelen din ble fin jeg :) Har nok noen treskjære gener du også.

    SvarSlett
  15. Gaffelen viser bare fram en kunstnersjel som ikke lar seg binde i gamle mønstre! Gratulerer!
    Kanskje du burde smøre den med vaselinolje, den er ikke giftig, kan brukes på trefjøler og sånt.
    Eller har du kanskje noe som er like bra?

    SvarSlett
  16. Så artig at du er treskjerer også :) Visst har du et tre-gen ! Eg har ein Dremel som eg leikar meg med. Freser på både tre og paperclay. Alt må prøvast ! Slik er det berre.

    Du blir heilt sikkert ferdig med bilda dine i tide, flinke jente !! Jorull skal ikkje vere fortvila.

    SvarSlett
  17. Øving gjør mester, vet du! Så får du spikka litt hverdag ietpar dager, har du snart like fine ting som faren din har laget! Syns forresten vaffelgaffelen (huff for et vrient ord å skrive på maskin, da!)ble kjempefin!

    SvarSlett
  18. Det er berre spennande med mange prosjekt og ballar i lufta! Den vaffelgaffelen blei heilt super, med ditt eige særpreg, og det syns eg er viktig når ein skaper. Berre spikk i veg på din måte, du skaper ein flott uttrykk! Tjo! :-D

    SvarSlett
  19. Jeg synes vaffelgaffelen var kjempefin. Det er kunsnerisk frihet som gjenspeiler seg i ditt "spikketøy" :)

    SvarSlett